Tuesday 12 April 2011

S.P.I.C.E.S. Model

The School of Medical Sciences, Universiti Sains Malaysia has designed its medical curriculum based on the S.P.I.C.E.S. model shown below. The program is in line with the concept of student-centred learning (SCL) where students' learning time (SLT) is highly prized as it promotes the best form of learning under diverse conditions. Of course, all these work well in a conducive environment where students can blend many learning modes as in blended learning. ICT and e-learning now form the core of today's learning. 

The following is taken from the objective book of the Medical School:

KURIKULUM PERUBATAN, UNIVERSITI SAINS MALAYSIA

Program Ijazah Doktor Perubatan mengambil masa selama lima tahun.  Kurikulumnya adalah bercorak integrasi dan berasaskan kepada penyelesaian masalah (problem-solving) dan berorientasikan komuniti (community-oriented).  Program ini dibahagikan kepada tiga fasa:

           Fasa I                   -              Tahun Pertama
         Fasa II                  -              Tahun Kedua dan Ketiga
         Fasa III                 -              Tahun Keempat dan Kelima

Ketiga-tiga fasa dipadukan secara konsep berpilin (spiral concept) untuk mempastikan satu hubungkait  yang erat antara satu fasa dengan fasa yang seterusnya.  Pembelajaran dan kegiatan pada Fasa I, yang merupakan aras pertama pilin, akan didalami dan dimantapkan lagi pada Fasa II dan seterusnya pada Fasa III.   Konsep pilin membolehkan Pusat Pengajian Sains Perubatan (PPSP) melaksanakan falsafah integrasi mendatar (horizontal integration) dan menegak (vertical integration).  Kurikulum inovatif ini telah dirancangkan berdasarkan kepada kajian mendalam terhadap masalah yang wujud di pusat pengajian perubatan lain di dunia  serta  perkembangan dalam  bidang  Pendidikan Perubatan (Medical Education).

Strategi asas pendidikan yang diamalkan di PPSP ini boleh diringkaskan kepada “SPICES”.  Kurikulum model SPICES” dalam konteks ini bermaksud:

The following is modified from the objective book of the Medical School:


S - Student Oriented (berorientasi pelajar)

P - Problem-Based (berasaskan masalah)

I - Integrated & ICT-based (berintegrasi & menggunakan ICT)

C - Community-oriented (berorientasi komuniti/masyarakat)

E - Electives & e-Learning (elektif & e-pembelajaran)

S - Systematic & Self-learning (pembelajaran kendiri dan bersistem)
Spices spice up student-centred learning (SCL)

S.P.I.C.E.S. model:
S - student-oriented, P – problem-based, I – integrated & ICT-based, C – community-based, E - electives & e-learning, and S – systematic & self-learning. 

0 comments: